Nieuws


JUNI

Feestelijke uitreiking DELF-certificaten

De tweede lichting ‘DELF-leerlingen’ uit havo3, vwo3 en tvwo3 van het RLS ontving op 22 juni het Diplôme d’Études de Langue Française (DELF). Dit is een internationaal erkend certificaat voor beheersing van de Franse taal dat door het Franse ministerie van Onderwijs wordt afgegeven en aansluit bij het niveau van de leerlingen aan het eind van de derde klas.

“Afgelopen november bood onze sectie Frans leerlingen uit klas 3 voor de tweede keer aan om mee te doen aan DELF”, vertelt mw. C. Smits, docent Frans. “En de ervaringen zijn positief, al de 18 kandidaten die zich ervoor aanmeldden, slaagden en wel met heel goede cijfers! Vandaag ontvingen ze het certificaat, dat in Frankrijk is gemaakt en per diplomatieke koffer naar het Institut Français in Nederland is gestuurd van waaruit het Sassenheim bereikte. Afgelopen januari startten we met een derde groep ‘DELF-leerlingen. Deze groep is zeker zo enthousiast, één keer per week volgen deze leerlingen een extra les Frans, in een kleine groep. Daarbij besteden we, aan de hand van een lesboek, aandacht aan de vier vaardigheden lezen, luisteren, schrijven en spreken. Tijdens de lessen laten we de stof zo praktisch mogelijk toepassen en bereiden we iedereen voor op het examen. Het mondelinge examenonderdeel spreekvaardigheid is daarbij extra spannend voor hen omdat dat op een andere school moet worden afgelegd, bij voor hen onbekende docenten. Dat bleek geen probleem, we zijn trost op hen! En wie weet, misschien hebben de leerlingen zin om ‘DELF voor bovenbouw’ te gaan volgen, een van onze RLS-Nextcursussen”, besluit mw. Smits







Geslaagd!
Alle leerlingen die in het 1e tijdvak geslaagd zijn staan hieronder (eerst van vwo, dan havo en erna mavo, gesorteerd op achternaam).


VWO

Ben van den Aardweg
Jonas Adriaanse
Katinka Alvarado van Gijzen
Lisa van Altena
Maan Appelman
Stan van den Beld
Rosa Beijersbergen
Fleur Berg
Fransje de Boer
Britt van Bommel
Luna Brama
Marc de Bruijn
Mats de Bruin
Perle da Camino Ancona Lopez Soligo
Renske van Dort
Florieke van Ek
Scott Engelen
Ties van Essen
Bas Fransen
Pim Geurds
Pjotr Gort
Jim Haasnoot
Marije Ham
Avery Heemskerk
Amara Hirani
Jorin Hirani
Coen van der Holst
Laura Hoogenraad
Bas Hundersmarck
John Hünteler
Nathan Israeli
Peter Jansen
Babs Kerkvliet
Alette Kiebert
Matthijs Kortekaas
Anouk Kovacsek
Marijn de Kruijk
Patrick Landwer Johan
Lione van Leeuwen
Marlene van Lierop
Rosan van der Linden
Jeroen Lohman
Bart Meijer
Sorin Minnee
Sarah de Mooij
Delize Moonen
Marije Neumann
Anwar Omari
Ruben Paauw
Max van Paridon
Naomi de Ridder
Olivier Ruijgrok
Jasper Sabel
Suze van der Salm
Lucas Schuiling
Cain Slobbe
Tristan Slootbeek
Pieter Suurd
Wesley Thomas
Evelien Tunc
Noa Turenhout
Max Veefkind
Pien Veenis
Hugo Veldhoven
Gerben Vendel
Roos Verhart
Teun Verschoor
Wouter Vreeburg
Lisa Waasdorp
Pieter Wardenier
Olga Van Werkhoven
Bo Wesseling
Bente Wester
Maaike van der Willik
Kjeld Wijnands
Sanne Witteman
Laura van de Wouw
Bente Zandbergen


HAVO


Elise van der Aart
Tess Aartman
Laura Alvarado van Gijzen
Chris van Beek
Jelle Beijk
Nora Berghuis
Jill Berk
Imme Blok
Robine Boer
Fleur Boeren
Tassnim Bouamar
Milan Brussee
Rosa-Li Buitenhek
Ciro Cornelisse
Quinten Damsma
Xeanne Derksen
Thijmen Dessaur
Mandy Duinkerken
Tom Duivenvoorden
Lisa Eveleens
Marijn Frijlink
Wiktoria Frydrych
Annabel van Gerven
Sophie Geul
Elise Geurkink
Lizzy Gravekamp
Justin de Groot
Robin Guijt
Jorn de Haas
Nathan Hagebeek
Alies Heemskerk
Timo Heemskerk
Pien Hersman
Bram van Hoekelen
Noud Hoekstra
Mark Horsman
Steven Horst
Bram Houben
Thijs Huisman
Zulkaida Isaqzai
Jord Janssen
Beau de Jeu
Lisa van Kampen
Damla Karaman
Eliza Kesteloo
Milan Ketz
Melvin Kooi
Roos Kortekaas
Boaz Kramer
Janina Kullack
Martijn Lafeber
Nienke van Leeuwen
Bas Ligthart
Esmée van Lingen
Britt Lubbe
Bobbi Luijten
Tim de Mare
Lars Marijt
Fleur van Meekeren
Annelotte van der Meer
Fleur van der Meij
Tessa Melman
Sam Molenaar
Sophie van Moorten
Susanna Nijsen
Anna Nicola
Danique Noordermeer
Stan Olsthoorn
Kaylee Otte
Daniël de Raaf
Britt Reeuwijk
Indi Reijn
Sanne Rewijk
Lisandro Rincon Fraile
Robine Schavemaker
Tamar Schmidt
Jip Seijmonsbergen
Anouk Smal
Ryan Smit
Floris Staring
Joris Valstar
Annetje Velzel
Charlotte Verbaas
Sander Verboon
Quinten Versteeg
Milou Vink
Daan van Vliet
Kelly Wang
Daniël van der Willik
Lisette Witteman
Jelle IJsselmuiden
Jan van der Zalm
Tijs van Zandbergen
Angela Zwaan
Nathan Zwaan

MAVO


Shahin Alhashemi
Kasperek Bastiaans
Rens van Beek
Anne Behrend
Tara van den Beld
Bregje van den Berg
Isabella Berk
Robin de Boer
Mike Bruggeman
Jelle Bruinsma
Yada van Dam
Ryan Dencker
Babette van Dreumel
Thijs Duivenvoorden
Tim Felthuis
Sterre Fransen
Roxy van der Geer
Maud Grimbergen
Ryan Hammam
Koen van Horick
Nigel Jansen
Daphne de Jong
Dion van Kesteren
Laurens Keuning
Manu Kluin
Fleur Koning
Jenny Koning
Daan Laarman
Daan van der Lans
Chris van Leeuwen
Maaike Lodder
Hidde van der Lugt
Jort Meijer
Maudy Merbis
Dominique Moonen
Bruno Nieman
Myrthe Noordermeer
Tijmen van Overschot
Luuk van Pampus
Thijs Podt
Eva Postmus
Joost de Prie
Cristian Prischink
Mike Rewijk
Anne Rijnsburger
Koen Ronteltap
Tren van Rooijen
Myrthe Roskam
Koen Rutgrink
Tycho Seijsener
Amema Sharif
Claudia Szostak
Luuk Struijk
Lara Thür
Femke Vaes
Levy van der Valk
Bianca van Veen
Dries Vermeer
Roos van Vliet
Pepijn de Vos
Luuk Vrouwenvelder




Derde klassers vwo doen wetenschappelijk taalonderzoek
Afgelopen week stond voor klas 3 vwo en tto van het Rijnlands Lyceum Sassenheim het wetenschappelijk taalonderzoek centraal. In groepjes werkten de leerlingen 5 dagen aan een zelf opgezet onderzoek waarin een van de talen nader bestudeerd werd. Zij analyseerden Franse rapteksten, onderzochten Duitse sprookjes en keken wat de invloed van het Nederlands op het Zuid-Afrikaans was. Daarbij raakten de leerlingen bijvoorbeeld vertrouwd met de begrippen hoofd- en deelvragen en doken ze diverse wetenschappelijke bronnen in. “En wat bleek hen", vertelt mw. R. Hogervorst, docent Nederlands, “Sprookjes waren vroeger niet zulke leuke verhaaltjes, in Zuid-Afrika spreken ze een soort Nederlands dat de VOC daarheen meenam en Mc Donalds in Frankrijk heeft een andere soort reclame dan in Nederland. Leuke ontdekkingen en de leerlingen zijn meteen goed voorbereid op het onderzoek in onze bovenbouw. Het resultaat was een mini-profielwerkstuk, dat zij op de laatste dag presenteerden. Voor de beste werkstukken hadden we een prijsje, we kijken op een geslaagde week terug", besluit Hogervorst.

Tegel ‘Hier begint de zee. Niets ingooien a.u.b.’ van Rotary Teylingen voor RLS
Donderdag 3 juni bood de heer W. Heemskerk van Rotary Teylingen de eerste Teylinger tegel ‘Hier begint de zee. Niets ingooien a.u.b.’ aan aan Annechien, aan mevrouw L. Massaro en de heer P. Zierikzee van de gemeente en aan Annemaartje Kluivers en Jelte Gaarenstroom uit de brugklas. De tegel werd meteen op het schoolplein neergelegd waarna o.a. de brugklasleerlingen vertelden over hun zorgen over afval in zee en hun betrokkenheid bij de plastic soep, daarbij benadrukten zij dat de tijd dringt om dit probleem aan te pakken.

Zo’n 240 stoeptegels worden de komende tijd op strategische plekken bij putten en water in Teylingen, Hillegom en Lisse gelegd. Dit is een initiatief van de Rotaryclubs van deze gemeenten waarbij werd samengewerkt de gemeentes en met het Hoogheemraadschap van Rijnland. Het doel van deze actie is het vergroten van de bewustwording over plastic soep in het milieu. Er zijn veel acties om onze zeeën schoon te maken en opschoonacties op het land te organiseren. Maar eigenlijk moet bij het begin begonnen worden: door niets op de grond gooien, gaat er ook niets via het riool naar de zee. De tekst op de tegel doet de lezer hierbij stilstaan.




MAART

Wij zijn geschokt en intens verdrietig dat Aileen uit m3 door een noodlottig ongeval op 22 februari om het leven is gekomen.
Aileen was een kleurrijk, lief en creatief meisje, zo hebben we haar mogen kennen. Onze gedachten gaan uit naar haar ouders, zusjes en broertje, vriendinnen en al haar klasgenoten die dit onbeschrijfelijke verlies een plek moeten gaan geven. We wensen hen kracht en troost toe.
Woensdag 24 februari kwamen klasgenoten, vriendinnen en de mavostaf op school bij elkaar, bij deze herdenking was ook familie aanwezig. Een verdrietig moment, maar ook goed om zo bij elkaar te kunnen zijn. Klasgenoten en docenten woonden de kerkdienst afgelopen dinsdag via de livestream mee.


SEPTEMBER


Feestelijke uitreiking Junior Certificates

Alle leerlingen die vorig schooljaar de derde klas van ons tweetalig vwo succesvol afrondden, ontvingen vorige week hun Junior TTO Certificate. Dit certificaat is afgegeven door het Nuffic, de landelijke organisatie die zich inzet voor internationaal onderwijs. De uitreiking is altijd een feestelijk moment, dit jaar gebeurde dat vanwege coronamaatregelen in groepen in de ruime aula zodat directe familie er toch bij kon zijn.
Daarnaast hebben alle tvwo-3-leerlingen ook examen gedaan op hoog Cambridge Engels niveau. Alle 75 leerlingen slaagden hiervoor, een prestatie zeker gezien de alternatieve vorm van online voorbereiding. Dit is het bewijs dat leerlingen na drie jaar tweetalig vwo hun kennis van de Engelse taal flink vergroot hebben.

Opzet van het TTO onderwijs

“In de onderbouw van ons tweetalig havo en tweetalig vwo wordt ruim boven de minimumeis van het Nuffic in het Engels les gegeven”, legt Harm-Jan Langelaar, coördinator TTO, uit. “En dat is bij bijna alle vakken zo. De vakken dragen ook hun Engelse naam: English, History, Geography, Mathematics, Economics, Art & Design, Physical Education, Science en Drama. In de lessen van deze vakken is Engels de voertaal van docenten én van leerlingen. Boeken, werkstukken en toetsen zijn ook volledig in het Engels en internationaal georiënteerd. Door deze opzet leren leerlingen niet alleen snel en goed Engels, maar leren zij ook dat de wereld veel groter is dan Nederland. De docenten die de Engelstalige lessen geven, volgden daar een speciale opleiding voor. De meeste leerlingen zijn zo enthousiast over het tweetalig onderwijs dat ze ook in de bovenbouw voor TTO kiezen. We leiden hen op voor het Senior TTO Certificate en voor het examen International Baccalaureate English Language & Literature. Afgelopen jaar slaagden opnieuw weer alle TTO-leerlingen hiervoor!”, besluit de TTO-coördinator.


Sportieve start schooljaar
"Op de eerste dinsdag van het schooljaar genoten de nieuwe brugklassers van een sportieve ochtend op het sportveld", zegt dhr. B. Persoon, coördinator van de eerste klassen van onze school. "Dit was een onderdeel van de wenweken waar alle 9 brugklassen mee startten. Leerlingen van vwo 6 die de richting ‘Bewegen, Sport en Maatschappij’ volgen, begeleidden de spelen waarvan een aantal in een challengevorm was gegoten. Enthousiast werd meegedaan aan de memorie-estafette, pionnenvoetbal, ‘water en vuur’, en de boter-kaas-en-eierenestafette. Bij lijnbal gingen veel leerlingen helemaal los omdat de peters en meters, de leerlingbegeleiders van de brugklas, hun teams flink aanmoedigden! Bij alle spelen stonden samenwerken en kennismaken met elkaar, met de mentoren en met de school centraal. In de wenweken is er ook veel aandacht voor het huiswerk maken en het delen van ervaringen en indrukken met de mentor”, besluit Persoon.


RLS-Next verdiept en verbreedt
Een taalcertificaat Frans of Duits halen? Meer te weten komen over psychologie of over de financële wereld? Meespelen in de schoolband of op het toneel staan? Dat alles en nog meer kan in het programma dat speciaal voor boverbouwleerlingen havo en vwo is samengesteld en de naam RLS-Next kreeg.
Tot 9 september zijn inschrijvingen welkom, de leerlingen ontvingen hierover informatie.

Het Rijnlands Lyceum Sassenheim biedt dit schooljaar cursussen aan die buiten het standaard lespakket door te volgen zijn. Vanuit de visie van de school om recht te doen aan verschillen tussen leerlingen, spelen we hiermee in op talenten en interesses. Na afloop ontvangt de cursist voor iedere gevolgde cursus een certificaat. Sommige cursussen, zoals EHBO, leiden bovendien tot een officieel diploma. Daarnaast is het een mooie uitbreiding van het CV.

Het totale aanbod bestaat uit leren debatteren en meedoen met Model United Nations; het behalen van DELF B1 (B2) voor Frans en Goethe B1 (B2) voor Duits; het EHBO-diploma halen; 'Finance' (wat is de basis van onze welvaart); bespreking van De Onvolmaakten in het 'Literair Literatorium'; interactieve cursus psychologie; Rapid Prototyping (van digitaal ontwerp naar tastbaar product); meespelen met de Schoolband en de cursus theater waarbij de basisvaardigheden van improviserend toneelspelen worden aangeleerd.